Proč není IKEA e-shop UX fail


ikeaPřed nějakou dobou se splnil sen všem milovníkům levného nábytku ze Švédska. IKEA umožnila objednat si zboží online s dovážkou až domů přímo z jejich stránek. Celá republika zajásala, zapnula ty internety a šup na stránky nábytkového giganta.

„Konečně si táto objednáme to kuchyňské prkénko, co jsme si minule zapomněli koupit. Ale počkat, jak se to objednává, nikde nevidím notoricky známé tlačítko Přidat do košíku. To mají blbě udělaný. To je opravdu ten nejhorší e-shop, co jsem kdy viděl. S tímhle e-shopem si opravdu moc práce nedali.“ Poznáváte se? Říkali jste si něco podobného po první návštěvě jejich nového e-shopu? Určitě ano, nedělejte se.

Není to žádný e-shop

nooHodně lidí mělo potřebu se vyjádřit nad tím, jak moc velký UX fail je nový e-shop IKEA. Psaly se o tom články, dělaly se fórky na Twitteru, dokonce vznikaly i videa s návodem, jak zboží na webu objednat. Jen málokdo se bohužel zamyslel nad jednoduchou věcí. Stránky IKEA s novou funkcí zasílání zboží k vám domů nejsou žádný e-shop! IKEA nechtěla e-shop a taky žádný e-shop neudělala. Jejich webový katalog produktů je nyní schopen zprostředkovat vám zaslání zboží z vybrané prodejny k vám domů. To je vše. Jejich marketingová strategie totiž kašle na online nákup. Jejich cílem je dostat vás do svých skandinávských pařátů osobně. Potřebují, abyste přijeli na jejich prodejnu, procházeli se, kochali se a dělali to, co chtějí – nikdy nekoupili jen to, pro co jste přijeli. Všichni to znáte. Jenom si zajedete pro ten krásnej cedník, to je na 5 minut. Za půl hodiny na parkovišti přemýšlíte, jak do auta nacpat tu velkou knihovnu, houpací křeslo a dětskou kladinu. Tento nakupovací IKEA syndrom™ je online hodně těžké zajistit. Málokdo si taky online koupí 12 masových koulí a čokoládový dortík.

UX fail

Musím uznat, že pro návštěvníka není objednání dovážky jednoduché najít. Osobně si myslím, že IKEA online nákup tak trochu schovává záměrně a nabízí jej až v momentě, kdy si kontrolujete dostupnost zboží v jejich nejbližším obchodním domě. Pořád ale pamatujme na to, že objednání zboží online není na tomto webu cílem. Pokud byste na svém webu měli marginální dodatečnou službu, taky byste ji neprezentovali na konverzních částech stránky. Proč taky, vašim cílem je něco jiného. Kdo by chtěl dodatečnou službu využít, najde ji, až bude ten správný čas, aby ji našel.

Dopravné

Ještě pár slov k ceně dopravného. Hodně lidí pobavily nebo naštvaly vysoké ceny dopravy, které se zvyšují s cenou objednaného zboží. Přijde vám 900 Kč za dopravu zboží po celé republice moc? Pokud bydlíte v Brně, Praze nebo Ostravě, můžete mít ten pocit. Pokud ale bydlíte od nejbližšího obchodního domu IKEA 70km jako já, budete mít radost, kolik peněz a nervů tím ušetříte.

Zdroje obrázků: lingua365.de, www.tumblr.com

 

  • Dali

    My platili za dopravu obýváku 2500Kč. Ovšem s jedním háčkem a to, že to bylo s vynešením do 4 patra bez výtahu až na míso do pokoje kde to mělo stát. Takže za mě spokojenost.

    • Jakub Langr

      Já si jednou v životě řešil dopravu celé kuchyně z IKEA sám. Po té zkušenosti bych byl ochotnej zaplatiti prakticky cokoliv za dopravu až ke dveřím. Teď to člověka přijde doslova na pár stokorun a bez starostí.

  • dwbmb

    Vůbec jsem si nevšiml, že by se někde řešil UX fail, natož, že to někdo nemůže najít. Když jsem si vzpomněl, že IKEA tuhle službu nedávno zprovoznila, tak jsem ji na jejich webu našel asi ve vteřině. Přičemž slovo „našel“ je použité velmi volně, neboť jsem ji vůbec nemusel hledat – byla přesně tam, kde jsem ji očekával. Takže já osobně bych tuhle „kauzičku“ místo user experience fail nazval jen zkráceně user fail.

    • Jakub Langr

      kauzička to byla opravdu rychlá. V den spuštění toho byl plný internet. Druhý den už to bylo všem jedno 🙂

  • Rudolf Široký

    E-shop je asi celkem v pohodě, ale prodejny bytostně nesnáším a raději si to nechám prostě za těch pár stovek navíc přivézt. Co si budeme povídat, většinou tam objednávám docela velké objednávky, takže jsem s tím tak nějak v míru. Nicméně prostě mi tam třeba hodně vadí to, že jejich generátor QR kódů si asi dělá z lidí srandu.