2 nejdůležitější důvody, proč už dělat jen responzivní weby


workplace-615375_1920O responzivních webech bylo napsáno snad už vše. Internet je plný statistik, návodů a case study o přístupu na webové stránky z mobilu. Dnes je už responzivní web úplnou samozřejmostí a kdo tvoří nový web, který není přizpůsoben pro mobilní zařízení, ten odrazuje velkou část svých návštěvníků a potencionálních zákazníků.

My jsme „nemobilní“ web nedělali už roky. Ne že by to vždycky bylo jednoduché klientům vysvětlit. Někteří zákazníci ještě pořád nepovažují za důležité, že cca 30 – 40% přístupů na web je z mobilních zařízení. Je jasné, že jde vždy o rozpočet, který klient má na nový web k dispozici. Ještě před několika málo lety byla cena responzivního webu i o 100% vyšší, než za klasické stránky. Dnes je všechno jinak. Responzivní web je standard a díky různým frameworkům je tvorba takového řešení o dost jednodušší a tím pádem i levnější. V některých případech je dnes cena responzivního webu dokonce jen o 10% vyšší.

Na druhou stranu nám přibývá klientů, kteří chtějí i na několik měsíců staré stránky „doplnit responzivitu“, protože zjistili v Google Analytics, že konverze mobilních návštěvníků je několikanásobně nižší. Statistiky hovoří až o 90% nižší konverzi. Šetřit peníze na responzivním webu je jako koupit si sportovní auto do rodiny se dvěma dětmi. Je to sice auto, do kterého se celá rodina nějak vleze, ale použití není vůbec pohodlné a na dlouhé výlety raději jedete vlakem.

Důvod #1 – sociální sítě fungují prakticky jen na mobilních zařízeních

Ať už cílíte na jakoukoli věkovou skupinu nebo vybranou persónu, bylo by asi hloupé vyhnout se propagaci na sociálních sítích. V ČR zatím stále platí, že sociální sítě = Facebook. Na Facebooku můžeme totiž najít až 4,2 milionů našinců, na které lze přímo pohádkově cílit – zájmy, lajky, emaily, telefonní čísla, různá pixelem posbíraná publika, no je to prostě paráda. Problém je, že 85% uživatelů Facebooku na něj chodí přes mobilní zařízení a když pak náhodou kliknou na odkaz (nedejbože placený odkaz), co vede na váš web, který ale není responzivní, budou mírně řečeno rozladění a s největší pravděpodobností z webu ihned odejdou. Nikoho dnes už totiž nebaví patlání po obrazovce, zoomovaní titěrného textu a hledání maličkých odkazů, na které se podaří kliknout až napopáté.  Peníze za klik utracené a konverze nikde.

Budoucnost vypadá pro sociální sítě docela růžově. Neustále vznikají nové a nové recyklované nápady na sociální sítě a lidem na internetu se to vážně líbí. Diskuzní fóra, blogy, magazíny apod. jsou pomalu na ústupu. Uživatelé internetu konzumují obsah výhradně přes obrazovky svých mobilních krabiček a obsahu vládnou mobilní aplikace a video. Nechat si ujet vlak a investovat peníze do nového nemobilního webu, který je vlastně už v momentě spuštění starý a pro většinu lidí nepoužitelný, je přinejmenším hloupé.

Důvod #2 – upřednostňování mobilních webů ve vyhledávání

Google se před nějakým časem rozhodl, že začne upřednostňovat weby přizpůsobené pro mobily ve výsledcích vyhledávání. Nově „mobile friendly“ stránky také přímo ve vyhledávání označuje, aby návštěvník ještě před kliknutím věděl, co ho čeká. Podle mě to od Google byl skvělý nápad a přišel v pravý čas. Upřímně jsem si ještě nevšiml nějakých propadů pozic webů našich klientů, které nejsou mobilní, ale to jistě dřív nebo později přijde.

Zkontrolovat, zda je váš web správně připraven pro mobilní zařízení, lze jednoduše zjistit pomocí Google testu použitelnosti v mobilech

Když se do „nemobilních“ webů tak pěkně pustil Google, další vyhledávače jej budou následovat. Počítám, že i v českém Seznamu si do pěti let všimnou a pokusí se to implementovat do svého vyhledávání. Je jasné, že tlak na lepší uživatelskou přívětivost webů bude narůstat jak ze strany návštěvníků, tak i vyhledávačů a dalších online služeb.

Zdroje fotografií: pixabay.com, developers.google.com
  • Rudolf Široký

    Nejen weby, ale celkově všechny aplikace. To portfolio zařízení, které se dneska využívá, je fakt enormní. Fakt mě pak štve, když jedu někam na jednání a třeba nabíjecí stanice pro firmy mi nejde zapnout a zobrazuje se mi přes prohlížeč a ještě k tomu špatně. To je podle mě takové vlastní střelení se do kolena.