Můj první affiliate projekt


140hPodnikání na internetu je dnes jednodušší, než kdy dřív. Stačí mít základní znalosti práce s počítačem a webem, trochu té angličtiny (ale i bez ní to půjde), pár tisícikorun a spoustu času, který bude potřeba investovat. 

Tohle jsem si řekl před pěti lety, když jsem začal s vlastním podnikáním na internetu. Do té doby jsem tvořil weby pro své zákazníky a byl jsem zaměstnán jako webdesigner a online marketér u menší české fashion značky. Je jasné, že tyto moje představy byly přinejmenším naivní. Po těch letech jsem zase o trochu zkušenější (snad) a mám pár dalších, více či méně úspěšných projektů za sebou.

Odkládání, odkládání, odkládání

Asi před dvěma lety jsem narazil na téma affiliate, které mě docela nadchlo. Několik dní jsem pročítal všechny zdroje o provizních systémech a zkušenostech českých i zahraničních affiláků. Ihned mě napadl projekt, který by stál za vyzkoušení, navíc byl tento segment na českém trhu zatím docela opomíjený. Myšlenka na projekt ovšem umřela se spoustou práce pro mé klienty a projekty v Inovativu.

Před nějakou dobou jsem narazil na starou poznámku v Evernote o tomto affil projektu a probral to s kolegy. Po menší analýze projektu a konkurence jsme se rozhodli, že náš první affil web vytvoříme. Kupodivu podobný web nikdo ani za poslední dva roky nerealizoval, tím lépe pro nás. Grafika a šablona webu byla hotová do dvou týdnů. Práce na vlastních projektech je několikanásobně rychlejší, než na klientských, to zná asi každý webař. Odpadá proces schvalování, který někdy může znamenat i celé týdny zdržení projektu. Nyní už na webu pracuje náš programátor a předpokládané spuštění je v plánu do konce srpna. Suma sumárum bude projekt hotový za odhadem 100 hodin, náklady jsou zatím 0 Kč. To jen díky in-house týmu kolegů, kteří se nebojí investovat svůj čas do vlastního projektu.

V mezičase se pracuje na tvorbě obsahu pro magazín a sociální sítě, tvoří se další grafika, bannery, marketingová strategie a seznam affil partnerů (zatím mám kolem 40 e-shopů v síti cj.com i dalších). Vytvořit katalog, který načítá data z desítek feedů není žádná legrace. XML streamujeme na server a tam jej pomocí předem definovaných kategorií rozklíčujeme. Tím se snížila zátěž na server. Díky cachování nebude problém ani rychlost načítání webu. Technicky to tedy není zase tak náročný projekt.

Tajuplný projekt

Nejsem jeden z těch, kteří úzkostlivě tají svoje projekty, nápady a know-how. Vlastně právě proto vznikl tento blog, kde o všech těchto věcech budu psát. Snad mi čas dovolí publikovat pravidelně.

„Tak už konečně napiš, co je to za projekt!“ – nemusíte se bát, všechno bude v dalším článku, alespoň vás to donutí přidat si můj blog do rss čtečky. Snad jen nastíním, že se jedná o magazínový katalog pro velmi specifický segment uživatelů s velkou mírou konverze (alespoň podle mé průvodní analýzy). Většina affiláků má více webů, jeden zaměřený na dovolené, další na elektro a další na půjčky. Je to logické. Když mi jeden takový web bude vydělávat 10k / měsíc, udělám dalších pět webů a budu mít 60k Kč každý měsíc. Všichni víme, že to tak nefunguje. Já se chci soustředit pouze na jeden projekt a pokusit se z něj udělat „love brand“. Vím, že to není jednoduché (za posledních pár dní jsem to slyšel hned několikrát), ale věřím, že když bude obsah webu pro uživatele hodnotný a nepoděláme marketing, mohlo by to vyjít.

O všem budu postupně psát na blog, takže mi to pak můžete dát v komentářích sežrat.

  • kristýna ryglová

    Já bych taky chtěla začít podnikat, ale bojím se toho. Je to velká změna a velký krok. Hlavně v dnešní době mi to přijde dost riskantní. Máme dvě malé děti a kdybych byla chvíli bez příjmu, tak by nás to dost zasáhlo. Spíš bych to viděla tak, že si nejdřív uděláme finanční rezervu díky investicím , o které se teď přítel zajímá a pak se uvidí.