Proč není IKEA e-shop UX fail
Před nějakou dobou se splnil sen všem milovníkům levného nábytku ze Švédska. IKEA umožnila objednat si zboží online s dovážkou až domů přímo z jejich stránek. Celá republika zajásala, zapnula ty internety a šup na stránky nábytkového giganta.
„Konečně si táto objednáme to kuchyňské prkénko, co jsme si minule zapomněli koupit. Ale počkat, jak se to objednává, nikde nevidím notoricky známé tlačítko Přidat do košíku. To mají blbě udělaný. To je opravdu ten nejhorší e-shop, co jsem kdy viděl. S tímhle e-shopem si opravdu moc práce nedali.“ Poznáváte se? Říkali jste si něco podobného po první návštěvě jejich nového e-shopu? Určitě ano, nedělejte se.
Není to žádný e-shop
Hodně lidí mělo potřebu se vyjádřit nad tím, jak moc velký UX fail je nový e-shop IKEA. Psaly se o tom články, dělaly se fórky na Twitteru, dokonce vznikaly i videa s návodem, jak zboží na webu objednat. Jen málokdo se bohužel zamyslel nad jednoduchou věcí. Stránky IKEA s novou funkcí zasílání zboží k vám domů nejsou žádný e-shop! IKEA nechtěla e-shop a taky žádný e-shop neudělala. Jejich webový katalog produktů je nyní schopen zprostředkovat vám zaslání zboží z vybrané prodejny k vám domů. To je vše. Jejich marketingová strategie totiž kašle na online nákup. Jejich cílem je dostat vás do svých skandinávských pařátů osobně. Potřebují, abyste přijeli na jejich prodejnu, procházeli se, kochali se a dělali to, co chtějí – nikdy nekoupili jen to, pro co jste přijeli. Všichni to znáte. Jenom si zajedete pro ten krásnej cedník, to je na 5 minut. Za půl hodiny na parkovišti přemýšlíte, jak do auta nacpat tu velkou knihovnu, houpací křeslo a dětskou kladinu. Tento nakupovací IKEA syndrom™ je online hodně těžké zajistit. Málokdo si taky online koupí 12 masových koulí a čokoládový dortík.
UX fail
Musím uznat, že pro návštěvníka není objednání dovážky jednoduché najít. Osobně si myslím, že IKEA online nákup tak trochu schovává záměrně a nabízí jej až v momentě, kdy si kontrolujete dostupnost zboží v jejich nejbližším obchodním domě. Pořád ale pamatujme na to, že objednání zboží online není na tomto webu cílem. Pokud byste na svém webu měli marginální dodatečnou službu, taky byste ji neprezentovali na konverzních částech stránky. Proč taky, vašim cílem je něco jiného. Kdo by chtěl dodatečnou službu využít, najde ji, až bude ten správný čas, aby ji našel.
Dopravné
Ještě pár slov k ceně dopravného. Hodně lidí pobavily nebo naštvaly vysoké ceny dopravy, které se zvyšují s cenou objednaného zboží. Přijde vám 900 Kč za dopravu zboží po celé republice moc? Pokud bydlíte v Brně, Praze nebo Ostravě, můžete mít ten pocit. Pokud ale bydlíte od nejbližšího obchodního domu IKEA 70km jako já, budete mít radost, kolik peněz a nervů tím ušetříte.
Zdroje obrázků: lingua365.de, www.tumblr.com