Proč ještě není webdesign mrtvé řemeslo a nikdy nebude


digital composite of business graphics with office backgroundA je to tady zase. Před lety, kdy byly open source redakční systémy jako WordPress na největším vzestupu, se objevovaly články a statusy na sociálních sítích o tom, že webdesignéři už nebudou potřeba. Nainstalovat WordPress, koupit šablonu za pár dolarů a všechno rozjet dá sice nějakou práci, ale nemusí se kreslit grafika, kódovat šablony a tím se ušetří minimálně 2/3 z rozpočtu na nový web. Maximálně se šablona nějak upraví, aby se nám víc líbila a bude to, stejně jsme chtěli jednoduchý web, tak co. Mám pocit, že se podobné výkřiky v poslední době objevují znovu.

Mnoho malých a středních firem takto uvažuje. Chtějí ušetřit, na tom nic není. Jde jen o to, jestli se těch několik ušetřených tisícovek opravdu vyplatí. Z vlastní zkušenosti vím, že postavení firemního webu na WordPressu s koupenou šablonou může fungovat u menšího procenta společností. Většina firem ale dřív nebo později zjistí, že to byla velká chyba. Teď si určitě říkáte, že je jasné, proč nedoporučuji hotové šablony. Je to webdesigner a kdyby si všichni kupovali hotové řešení, umřel by chudák hlady. Je to ale pravda jen napůl.

O čem to tedy je

Webdesigner, popř. UX designer, není jen „grafik“, který nakreslí nějaký web, podle toho, jak se dnes vyspal a nezvolí barvy podle toho, jakou měl dnes moderátor Snídaně s Novou kravatu. Webdesigner v první řadě navrhuje to nejlepší řešení pro danou firmu na základě vlastní analýzy, pracuje s problémy, které měl web původní a snaží se je eliminovat, vytvoří web přesně pro cílovou skupinu zákazníků, poznává obor podnikání klienta a web navrhuje tak, aby bylo pro návštěvníka co nejjednodušší pochopit, o čem stránky jsou a co firma nabízí, sleduje konkurenci a na novém webu se snaží vytvořit něco jiného a lepšího, maximalizuje konverzní poměr a také většinou dohlíží na další postupy při tvorbě webu. Pak jsou tu technické aspekty, které také řeší webdesigner – např. optimalizace pro vyhledávače (SEO) na straně navrhovaného webu (nadpisy, struktura webu, odkazy, texty…). Web totiž není jen prezentace kontaktů s hezkýma fotkama z fotobanky. Stránky musí mít stanovené cíle – to, co má návštěvník na webu ideálně udělat. Od toho se odvíjí celá tvorba – layout, grafika, fotografie, texty, call to action prvky apod.

Truhláři už taky nejsou potřeba. Místo skříně na míru si přece můžete snadno koupit levnou skříň, kterou do vymezeného prostoru jen postavíte. Mezery kolem skříně vyplníte třeba novinami.

Weby tvořím od roku 2003 a ještě nikdy se mi nestalo, že by klient byl na tvorbu webu tak připraven, že by nepotřeboval pomoc designera. Většinou je to úplně naopak. Je to ale logické. Majitel firmy a management rozumí svému podnikání a jsou v tom dobří. Já tvořím weby a udělám všechno pro to, aby web vydělával a investice do něj vložená se vrátila v podobě vyššího počtu zákazníků, objednávek, kontaktů apod. Pokud si firma koupí hotovou šablonu a jen ji naplní texty a fotkami, nebude to perfektní, fungující a originální prezentace firmy. Bude to jen náhodná grafika, kterou vybral nižší manager firmy, co dostal nový web na starosti. Pokud se budeme bavit o startupech a webových aplikacích, tam už je použití hotové šablony zcela nevhodné.

Hotová šablona nemusí být levné řešení

12
Každý webař to zná. Po půl roce zavolá klient, který si nechal nasadit WP s koupenou šablonou a potřebuje úpravy.
Chce pár věci přidat, něco přesunout a tohle udělat úplně jinak. Ale nechce, aby to grafik kreslil, šablonu už přece má. Ať to kodér jenom trochu předělá. Hlavně, aby to bylo levně a rychle. Přesně v téhle chvíli může majitel web klidně zabít. Šablona, která vypadala při koupi tak pěkně, najedou ztrácí šmrnc. Nikdo neřeší UX ani UI, které by mělo ladit se zbytkem webu. Stanovené cíle webu nikoho nezajímají. Navíc můžou úpravy hotového řešení stát několikanásobně víc, než tvorba šablony nové. A kdo tvrdí něco jiného, měl zatím jen velké štěstí na slušně udělané šablony za pár dolarů.

Ideální řešení

Netvrdím, že ideálním řešením je vždy investovat do webu desetitisíce a statisíce korun. Všem zadavatelům webů ovšem doporučuji, aby se vždy poradili s odborníkem, který vymyslí to nejlepší řešení. Do výměny plynového kotle se taky moc amatérů nepustí na vlastní pěst.

Pokud se jedná o firemní blog nebo mikrosite, mohla by stačit hotová šablona nebo nějaké SaaS řešení za pár stovek. Toto doporučuji i svým zákazníkům a následně jim pomáhám jen s nastavením, úpravou, obsahem a propagační grafikou. Pokud se ovšem jedná o firemní web, prezentaci služeb nebo e-shop, bez webdesignera a dalších specialistů (kodér, programátor, copywriter…) bych se do toho raději nepouštěl. Je tu totiž velká pravděpodobnost, že vaše webové stránky, jeden z hlavních prodejních a propagačních kanálů, vám nebudou vydělávat. A to je většinou hlavní důvod tvorby webu.

Zdroje fotografií: freepic.com